Czy warto pić herbatę?

Dla wielu z nas trudny do wyobrażenia wydaje się być poranek bez filiżanki czarnej kawy, wedle upodobań, z dodatkiem śmietanki i cukru. Już sam jej aromat wprowadza nas w pozytywny nastrój i pobudza do działania. Jeżeli nawet nie zdążymy wypić porannej kawy w domu, od jej zaparzenia rozpoczynamy najczęściej nowy dzień w pracy. Taki zwyczaj charakteryzuje około połowę polskiego społeczeństwa. Jednakże niemal druga połowa Polaków woli herbatę jako napój do codziennej konsumpcji. Według międzynarodowego badania ośrodka Euromonitor International w społeczeństwie polskim proporcja zwolenników kawy wobec tych, którzy preferują herbatę wynosi 51,3% do 48,7%. Inne badanie przeprowadzone na zlecenie jednej z sieci supermarketów w Polsce dało nieco odmienne wyniki: 38,1% wielbicieli kawy wobec 61,9% zwolenników herbaty. Oznacza to, że w światowym rankingu Polska znajduje się na 9. pozycji, jeśli chodzi o ilość spożycia herbaty, wyprzedzając chociażby takie kraje jak Chiny czy Japonia, gdzie herbata jest przecież tak bardzo popularna.

Którą z herbat pijemy najczęściej?

Według badania ośrodka Euromonitor International najwięcej konsumentów herbat wybiera czarną jej odmianę (59%), następnie ziołową (14%), tylko 8% osób biorących udział w badaniu zadeklarowało się jako zwolennicy zielonej herbaty. Czy jednak te proporcje odpowiadają właściwościom poszczególnych gatunków herbat? Bynajmniej. Badania naukowe dowodzą bowiem, że herbaty zielone posiadają szereg dobroczynnych właściwości, których nie doceniamy. Wynikają one przede wszystkim z dużej zawartości polifenoli, antyoksydantów, ale także aminokwasów, witamin i mikroelementów. Dzięki wysokiemu stężeniu substancji o nazwie teina, która w działaniu jest porównywalna z kofeiną, herbata zielona (https://www.czasnaherbate.net/herbaty-zielone-c-2_4.html) wykazuje właściwości pobudzające aktywność mózgu. Wspomniane wyżej antyoksydanty mają m.in. działanie przeciwnowotworowe, gdzie udokumentowany został wpływ tej odmiany herbaty na nowotworowe choroby skóry. Ponadto według japońskich naukowców spożywanie co najmniej 4 filiżanek dziennie tego dobroczynnego napoju może wydłużyć życie nawet o 3 lata.

Na co zwracać uwagę przy zakupie herbaty?

Po pierwsze więcej dobroczynnych korzyści osiągniemy, wybierając herbatę w postaci suszu, zamiast w opakowaniu z saszetkami. Jeśli chodzi o tę pierwszą formę, herbaty zielone mają postać liści, mniej lub bardziej zwiniętych, które nadają się do kilkukrotnego zaparzania, nie tracąc przy tym swoich walorów. Poza tym zwracajmy uwagę na to, czy produkt pochodzi z upraw ekologicznych i czy posiada odpowiedni certyfikat. Lepiej bowiem zakupić towar po nieco wyżej cenie, aby móc w pełni wykorzystać jego dobroczynne właściwości, których każda herbata o wysokiej jakości ma bez wątpienia wiele.

Czasnaherbate

Justyna Osakowska

Justyna Osakowska

Miłośniczka aromatycznej kawy i świeżo zmielonej kawy. Swój dzień rozpoczynam od ciepłego naparu, dzięki temu mam energię na cały dzień.