Jak pić kawę, żeby kofeina działała najlepiej?

Jak często zdarza się, że zmęczeni sięgamy po filiżankę kawy z nadzieją, że nas ocuci i pobudzi do działania, a tym czasem stajemy się po niej jeszcze bardziej senni oraz mamy wrażenie, że zupełnie nie działa? Wiele osób odczuwa to samo naprawdę często i zdarza się, że rezygnują z kawy na rzecz napojów energetycznych czy kofeiny w tabletkach. Zanim jednak zdecydujemy się odrzucić kawę dla chemicznych specyfików, warto zastanowić się, czy przypadkiem my sami nie popełniamy jakiegoś błędu, który sprawia, że kawa zupełnie na nas nie działa?

Po jakim czasie zaczyna działać?

         Najważniejszą rzeczą w kwestii picia kawy jest nasze nastawienie. Nie można oczekiwać, że kofeina zacznie na nas działać już po pierwszym łyku, ponieważ zawarta w napoju substancja musi się najpierw wchłonąć do krwi, po czym dopiero oddziaływać na nasz organizm. Aby odczuć działanie kofeiny niektórzy muszą czekać nawet do czterdziestu minut. Zwykle jednak ten czas zamyka się w dwudziestominutowym okresie.

Efekty działania

         Kofeina to substancja, której efekty działania nie utrzymują się zbyt długo. Pobudzenie trwa zwykle do trzech godzin, dlatego kawa jest idealnym środkiem czasowo przyspieszającym pracę serca. Jeśli jednak jest to dla nas niewystarczające i potrzebujemy bardziej intensywnego pobudzenia trwającego znacznie dłużej, warto zrezygnować z picia dużego kubka kawy i zamienić go na niewielkie filiżanki co dwie lub trzy godziny. Pozwoli to nam utrzymać stan pobudzenia przez dłuższy czas, co umożliwi nam bardziej efektywną pracę.

Turbo drzemka

         Świetną metodą pobudzania organizmu z wykorzystaniem kawy jest turbo drzemka. Turbo drzemki to krótkie, dwudziestominutowe lub trzydziestominutowe drzemki wykonywane zaraz po spożyciu kawy, których głównym zadaniem jest maksymalne pobudzenie organów wewnętrznych do pracy. Wykonanie drzemki pozwoli organizmowi na krótki wypoczynek, w czasie którego kofeina wchłonie się znacznie lepiej. Po obudzeniu się będziemy natychmiastowo gotowi do działania. Warto pamiętać o tym, że nie należy przekraczać ilości trzech filiżanek dziennie, ponieważ wraz ze wzrostem ich liczby wzrasta również ryzyko ataku serca, zawału czy innych chorób mięśnia sercowego.

Justyna Osakowska

Justyna Osakowska

Miłośniczka aromatycznej kawy i świeżo zmielonej kawy. Swój dzień rozpoczynam od ciepłego naparu, dzięki temu mam energię na cały dzień.